مقالات, مالیاتی

قانون جدید مالیات طلا

آرمان ناب

قانون جدید مالیات طلا

اخیرا بازار شایعات مالیات طلا بسیار داغ شده و هرکسی در مورد قانون جدید مالیات طلا اظهار نظر متفاوتی دارد. سوال‌های زیادی در این خصوص در ذهن بسیاری از مردم چه فروشندگان و چه مردم عادی که  بسیاری از آن‌ها طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده اند شکل گرفته که همه آن‌ها را در این مقاله توضیح خواهیم داد.

مالیات جدید طلا از شایعه تا واقعیت:
در پی تشدید شایعه مالیات جدید طلا و تشنج بازار طلا در کشور سخنگوی سازمان امور مالیاتی، آقای موحدی بکنظر، در گفتگویی با رسانه‌ها به شایعاتی که اخیراً در بازار طلا منتشر شده و ارتباط آن با سازمان امور مالیاتی را روشن کرد. او بیان کرد که برخی از افراد در یک فضای غیرشفاف و تاریک به منافع شخصی خود اشاره کرده‌اند و ایجاد شفافیت برای آن‌ها چالش‌برانگیز است.

در ادامه، سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهار کرد که بخشی از شایعات و اخباری که به تازگی منتشر شده، هیچ ارتباطی با این سازمان و مالیات ندارد. وی بیان کرد: "مالیات طلافروشان در حال حاضر به روال قبلی ادامه دارد و هیچ تغییری در نرخ و پایه مالیاتی برای طلافروشان و سایر کسبه و مشاغل تعیین نشده است."

آقای موحدی بکنظر با بیان اینکه معاملات طلافروشان حالا به صورت الکترونیکی در سامانه مودیان ثبت می‌شوند، افزود: "این شفافیت به ما این امکان را می‌دهد که مشخص شود چه میزان اصل طلا به خریداران می‌رسد و چه میزان سود و اجرت از این معاملات حاصل می‌شود. همچنین، میزان مالیات بر ارزش افزوده نیز تنها بر اجرت و سود اعمال می‌شود و بر کل مبلغ طلا اعمال نمی‌شود."

در پایان، سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد که شایعاتی درباره نرخ ۲۵ درصد مالیات بر طلا یا الزام به ثبت کد ملی مصرف کننده و ثبت کلیه سرمایه طلای هر طلا فروش در سامانه مودیان صحت ندارد. او افزود: "هیچ برنامه‌ای برای دریافت مالیات ۲۵ درصد از افراد و خریداران وجود ندارد."

آقای موحدی بکنظر در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز اظهار کرد که این طرح تصویب نشده است و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. او به وضوح توضیح داد که هدف از این طرح، مقابله با سفته بازی، دلالی، و سوداگری است و از افراد عادی و صنف طلافروشان مالیات نخواهد گرفت.

با این توضیحات، سازمان امور مالیاتی تلاش کرده است تا ابهامات مرتبط با شایعات منتشر شده در بازار طلا را روشن سازی کرده و بیان کرده که اقدامات مالیاتی اخیراً صرفاً در چارچوب قوانین موجود و به منظور افزایش شفافیت صورت گرفته است. همچنین به گفته سید محمدهادی سبحانیان ـ رئیس سازمان امور مالیاتی - در حال حاضر مالیات طلا مثل سایر مشاغل و اصناف از سود عملکرد فعالیت طلافروشان اخذ می‌شود.به این ترتیب که بعد از کسر هزینه‌ها از درآمدی که دارند و پس از کسر معافیت مالیاتی پایه، مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند.

مالیات جدید طلا

نحوه محاسبه مالیات طلا از سود فروش:

فروشندگان و صاحبین مشاغل برای نحوه محاسبه مالیات طلا در مالیات جدید طلا، از سود فروش  اگر سود فعالیتشان بین صفر تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد تا ۱۵ درصد مشمول مالیات می‌شوند. و اگر سود آن‌ها  بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد تا ۲۰ درصد و اگر بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، مشمول ۲۵ درصد مالیات می‌شود.

آیا مصرف کننده موظف است هنگام خرید کد ملی خود را به فروشنده اعلام نماید؟

طبق گفته آقای سبحانیان با حضور در یک برنامه خبری تلویزیونی در  زمینه قانون جدید مالیات طلا گفتند: این قانون هیچ پایه مالیاتی جدیدی نیست و الزامی وجود ندارد که مصرف کننده بابت خرید کالا یا خدمات، کد ملی خود را به فروشنده ارایه دهد بلکه این قانون صرفا بستری برای محاسبه سیستمی مالیات است.

سه‌شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای را صادر کرد که طبق آن چهار گروه از اصناف از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان هستند. در این خصوص شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر افزایش پایه مالیاتی مشاغلی همچون طلا و جواهر مطرح شد که سخنگوی سازمان امور مالیاتی آن را تکذیب کرد.

قرار نیست هیچ مالیات جدیدی از فروشندگان و خریداران طلا اخذ شود و اطلاعیه سازمان امور مالیاتی صرفا مربوط به تکمیل فرآیند جمع‌آوری اطلاعات از اصناف و مشاغل چهارگانه است.

چهار گروه از صاحبان مشاغل که ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی شدند:

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور که در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی آمده است که: «کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) به شرح زیراز اول دی ماه سال ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ و یا ۲ از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی هستند:

۱- کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که که میزان فروش خالص کالا و خدمات سال ۱۴۰۲ آن‌ها تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲، بیشتر از ۱۸۰ میلیارد ریال بوده است.

۲- اشخاص حقیقی موضوع جزء ۲ بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه کماکان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

۳- عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء ۴ بند ب ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰

۴- فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فراوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با هر میزان فروش ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی اشخاص بندهای ۱ و ۲ فوق که صرفا برای عرضه کالا و خدمات با نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان صادر می‌شود، در حکم صورتحساب الکترونیکی است.

در صورتی که فروش هر مودی طی سال از نصاب مقرر در ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبصره ۱ آن، عبور نماید از ابتدای دومین دوره بعد از اتمام دوره عبور فروش سالانه از نصاب مقرر، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ و یا ۲ حسب مورد هستند. به طور مثال چنانچه فروش مودی تا پایان پاییز سال ۱۴۰۲ به ۱۸۰ میلیارد ریال برسد از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۳ مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ و یا ۲ هستند و چنانچه به همین ترتیب فروش مودی تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ از نصاب فوق عبور نماید از ابتدای تیر ماه سال ۱۴۰۳ مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ و یا ۲ حسب مورد خواهد بود. بدیهی است با توجه به نصاب‌های مندرج در تبصره ۱ ماده ۱۴ مکرر فوق، محاسبات هر سال بر اساس نصاب‌ مربوط به آن سال انجام خواهد شد.

عدم صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص به شرح فوق، مشمول جرائم و ضمانت اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد بود.»

نحوه محاسبه مالیات طلا:

حال که در مورد قانون جدید مالیات طلا و حواشی پیرامون آن توضیح دادیم قصد داریم تا در مورد نحوه محاسبه مالیات طلا نیز توضیحات کاملی ارائه کنیم.مثال زیر را بخوانید:

تصور کنید که ارزش یک گرم طلای خالص، 115000 تومان بوده و اجرت ساخت آن نیز 15000 تومان باشد. در این صورت، ارزش یک گرم طلا، با اجرت، 130000 تومان خواهد بود. اگر فروشنده، 7 درصد سود در فروش این طلا داشته باشد، در نهایت، ارزش یک گرم طلای ساخته شده، همراه با اجرت و سود فروشنده، 139000 تومان خواهد شد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا چقدر است؟

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا به این صورت بوده که نرخ 9% صرفا به اجرت و سود تعلق می‌گیرد و اصل طلا معاف از مالیات است.

در آخر باید بگوییم که مالیات یک امر تخصصی است که هرگونه سهل انگاری در انجام آن موجب پیامدها و جریمه‌های سنگین خواهد شد اما شما به راحتی می‌توانید با یک مشاوره مالی یا مالیاتی امور مالی و مالیاتی خود را مدیریت کنید. موسسه حسابداری آرمان با ارائه خدمات مالی و مالیاتی و استقرار نیروی حسابدار با بیش از یک دهه تجربه و همکاری با بیش از 300 کسب و کار در حوزه‌های مختلف آماده است تا امور مالی و مالیاتی شما عزیزان را با استانداردهای روز کشور و دنیا انجام دهد. کافی است درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید تا مشاوران ما یک مشاوره تخصصی رایگان به شما ارائه کنند.

2 دیدگاه در “قانون جدید مالیات طلا

  1. علیرضا د گفت:

    خیلی ممنونم از توضیحاتتون مثل اینکه تا عید عقب افتاده درسته؟

    1. admin گفت:

      موفق باشین بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *